Fondsenwerving en aanvraagprocedures

Fyousion heeft ruim 15 jaar ervaring met het uitvoeren van fondsenwerving bij fondsen, overheden, semi-overheden en donateurs. In de afgelopen 10 jaar zijn meer dan 85% van onze aanvragen toegekend. Om financiering binnen te halen gaan we als volgt te werk: a-inlezen onderzoeken en uitwerken aanvraag onderbouwing met verdiepingsslag thema/werkgebied, b-eventuele verdiepingsslag marktpositie en behoefteanalyses doelgroep, c-ontwikkelen aanbiedingsbrief, checken dekkingsplan en visuele vormgeving project aanvraag 

Om financiering binnen te halen werken we gefaseerd:

  1. quickscan stap (7-10 dagen) 

Vooraf gezegd is een Quickscan een algemene eerste stap in het werven van geld die je normaliter bij fondsenwerfbureaus tegenkomt. Niet voor niets een onmisbare fase waarin in kennis wordt geïnvesteerd voor een tijdsbesparend en gericht traject om de volgende redenen:

Door een quickscan koop je kennis in over de match van fondsencriteria met het organisatieprofiel over een bepaalde periode. Veel geldschieters en fondsen beschikken over specifieke voorwaarden (organisatiemodel/statuten/werkprocessen/fina viel toezicht etc) die vaak ook onderhevig zijn aan nieuw beleid, wat dus per aanvraagperiode kan verschillen. Bij het werven van fondsen wordt hiermee voorkomen dat een aanvraag bij voorbaat niet ontvankelijk wordt verklaard en er niet wordt toegekend.

De uitslag van de quickscan biedt een overzicht van deadlines en toekenningsperioden. Hiermee voorkom je dat er verkeerde keuzes worden gemaakt in de prioriteiten van de aanvragen of blinde vlekken in de mogelijkheden die er zijn. Met een duidelijk overzicht kan een planning gemaakt worden van de noodzakelijke fondsenwervingen wanneer aan welke voorwaarden kan worden voldaan.  Risico’s met betrekking tot de (tijds)investeringen in aanvraagprocedures worden hierdoor uitgesloten. Voorafgaand wordt een belronde gedaan in ons fondsennetwerk en gecheckt of er bijvoorbeeld sprake is van een subsidieplafond.

De uitkomst van de Quickscan geeft met dit overzicht een helder tijdspad van welke mogelijkheden er zijn voor de aankomende 3 maanden.

Allereerst wordt middels een vragenlijst (die mogelijk uit 2 tot 3 delen bestaat) een profiel van de aanvragende organisatie opgemaakt. Hieruit volgt een lijst met fondsen en subsidies voor welk bedrag onder welke voorwaarden kan worden aangevraagd. De quickscan geeft ons uitslag over:

– welke fondsen aangeven ontvankelijk te zijn voor onze aanvraag

– hoeveel geld bij welke fondsen aan te vragen is

– wat de exacte criteria zijn

– wat de deadlines zijn voor afstemming en indienen

stap 2 (indienen kansrijke aanvragen tijdsbestek: ca. 2 weken)

Op basis van de resultaten van de quickscan schrijven we het volledige projectplan conform de criteria van de betreffende fondsen/geldschieters, inclusief begroting, en dienen deze in na afstemming met jullie en de fondsen. In de begroting worden mijn kosten bovenop jullie projectkosten opgenomen. Hierdoor lopen jullie geen risico in de uitvoering van het project. De aanvraag doe ik op basis van een fee die begroot is als communicatiepost in de aanvraag (en jullie bij toekenning bus geen begroot budget kost). De fee is 6,25%ex btw van het aangevraagde bedrag voorafgaand aan het fondsenwerftraject en 6,25%ex btw bij toekenning. Hiervoor pak ik de gehele communicatie en verslaglegging op.

De grotere fondsen en subsidieverstrekkers hanteren doorgaans een toekenningsperiode (in behandeling nemen, opvragen additionele info, besluitvoering) van 3 tot 4 maanden. 

*rekenmodel:

Stel dat we bij een landelijk fonds 15.000-75.000 euro kunnen aanvragen, zit daar toch al gauw 1 week aanvraag en ongeveer 1/2 weken rapportage in omdat landelijke fondsen een vrij intensieve administratie-eis hebben. Voor jullie zou een aanvraag bij toekenning neerkomen op min. E1.875,- ex btw. Gezien onze ervaring nemen met kaders van de subsidie/fonds verstrekkers nemen we de uren voor communicatie en continuïteit voor het project mee als post in de begroting waardoor de dekking dan ook sluitend blijft.

stap 3. (na toekenning)

uitvoering/rapportering en terugkoppelingen

Indien er wordt toegekend volgt afstemming, voortgangscommunicatie en verslaglegging. De uren voor communicatie en continuïteit voor het project worden bovendien als post in de begroting meegenomen waardoor de dekking dan ook sluitend blijft en er niet met budgetten geschoven hoeft te worden.

Boek hier uw quickscan

875,- ex BTW

(bij culturele aanvragen hanteren we een maatschappelijk uurtarief, vraag naar de voorwaarden)